Wymiary, silniki i ceny Audi Q3

Audi Q3 to obecnie jeden z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów na rynku. Jaka jest jego historia charakterystyka, a także ile on obecnie kosztuje?

Historia Audi Q3

Nie każdy oczywiście musi być zadowolony z faktu, że obecnie rynkiem motoryzacyjnym rządzą SUV-y oraz crossovery. Jest to jednak znak czasów, z którym niezależnie od naszego punktu widzenia musimy się pogodzić – są to typy pojazdów, które obecnie sprzedają się najlepiej, dlatego też producenci stawiają właśnie na nie. W wyścigu zbrojeń bardzo mocno działa chociażby Audi, które już od kilkunastu dobrych lat wypuszcza crossovery i SUV-y w swojej linii Q. Dzisiaj zajmiemy się pośrednim wyborem pomiędzy małymi crossoverami a ogromnymi, luksusowymi SUV-ami – oto Audi Q3.

Nie jest to auto najstarsze, bowiem jego oficjalny debiut odbył się w 2011 roku. W tym modelu jednak Audi od początku pokładało naprawdę ogromne nadzieje, co widać po fakcie, że w fazie projektowej znajdowało się ponad cztery lata. Widać to chociażby po tym, że jeszcze w 2007 roku podczas targów w Szanghaju zaprezentowano Audi Cross Coupe Quattro, które było protoplastą późniejszego Q3. Choć model ten jest autorską produkcją, powstawał on rzecz jasna na wspólnej platformie Volkswagena, którą łączy z ówczesnym Golfem oraz Tiguanem.

Samochód zrobił naprawdę sporo szumu wokół siebie. Kompaktowe SUV-y dopiero zaczęły w tamtym momencie zdobywać większą popularność, a Audi z modelem Q3 idealnie wstrzeliło się w rynkowy boom. Nie najwyższa waga i wiele różnych odmian silnikowych sprawiły, że w ofercie Q3 każdy był w stanie znaleźć coś dla siebie – nawet osoby poszukujące sportowych wrażeń. Jedną z odmian tego modelu jest bowiem SQ3 oraz RS Q3, które jest tak naprawdę pełnoprawnym samochodem sportowym.

Zatrzymajmy się chociaż na moment przy wspomnianym RS Q3, które jest naprawdę imponującą maszyną. Rzędowa piątka o pojemności 2,5 litra pozwala na wykrzesanie z siebie 360 koni mechanicznych mocy oraz 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tak mocne osiągi sprawiają, że RS Q3 pierwszej generacji jest w stanie rozpędzić się od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 5,5 sekundy. To naprawdę imponujące statystyki mając na uwadze fakt, że ciągle mówimy tutaj o SUV-ie!

W 2018 roku na rynek weszła druga generacja Audi Q3, która otrzymuje się na nim aż do dzisiaj. Proporcje względem poprzednika co prawda nie uległy drastycznej zmianie, lecz inne elementy designu zostały gruntownie przeprojektowanie, dzięki czemu nowe wcielenie Q3 wygląda naprawdę nowocześnie mimo pięciu lat na karku. W 2019 roku dodatkowo zadebiutowała wersja Sportback, która jest odmianą coupe zwykłego Q3.

Dane techniczne Audi Q3

Wspomnieliśmy już o proporcjach Audi Q3, dlatego też warto byłoby pociągnąć ten temat dalej. Choć jest to kompaktowy SUV, a więc taki mieszczący się w segmencie C rynku motoryzacyjnego, rozmiary są dość okazałe – niezbyt odbiegające od standardów, lecz Q3 jest raczej z tych większych samochodów klasy SUV-C. 4484 mm długości, 1856 mm szerokości oraz 1585 mm wysokości to wymiary, które jednak nie każą o tym modelu myśleć jako o nie wiadomo jakim monstrum. Masa własna auta wynosi 1625 kilogramów. Podstawowa pojemność bagażnika to 530 litrów, lecz składając tylną kanapę możemy uzyskać przestrzeń załadunkową o pojemności aż 1525 litrów.

Jednostki napędzające Audi Q3

W bazowej odmianie Audi Q3 jesteśmy w stanie znaleźć cztery jednostki benzynowe. Jedna z nich posiada pojemność 1,5 litra i moc 150 koni mechanicznych, reszta zaś to silniku 2-litrowe o mocy od 190 do 245 KM. W przypadku jednostek wysokoprężnych mamy tutaj trzy silniki 2-litrowe o mocy od 150 do 200 KM. Najpotężniejszy wariant to oczywiście RS Q3 z napędem o mocy aż 400 koni mechanicznych. Nie zapominajmy również o wariancie hybrydowym, w którym to mamy do dyspozycji 245 KM.

Ile obecnie kosztuje Audi Q3?

Ceny Audi Q3 zaczynają się obecnie od 144 900 złotych. Jeżeli jednak chcemy zdecydować się na odmianę RS Q3 Sportback – obecnie najdroższą w cenniku – już na starcie cena bazowa wzrośnie o 298 900 złotych, a nadal możemy umieścić tutaj wiele różnych części wyposażenia dodatkowego.