Audi Q3 – gama silnikowa, dane techniczne
SUVy i crossovery to hit sprzedażowy drugiej i aktualnie trwającej trzeciej dekady XXI wieku. Bez nich praktycznie nie da się być wysoko na listach sprzedaży. Wie o tym Audi, które posiada bardzo rozbudowaną gamę SUVów. Audi Q3 to drugi najmniejszy z nich i plasuje się w segmencie kompaktowym.
Audi Q3 – historia modelu
Audi Q3 w gamie niemieckiego producenta obecne jest już ponad 10 lat. Pierwszy samochód z tej linii modelowej powstał bowiem w 2011 roku. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się jednak znacznie wcześniej. Pierwszym konceptem był bowiem prototyp Audi Cross Coupe Quattro, który pokazano podczas targów motoryzacyjnych odbywających się w Szanghaju w 2007 roku. Bazą do powstania pierwszej generacji stała się platforma A5 PQ35, której użyto też do Golfa piątej generacji czy Volkswagena Tiguana.
Podczas pierwszej generacji był już także pierwszy model Q3 w edycji RS. Audi RS Q3 przygotowywane przez firmę quattro GmbH, która produkuje auta osobowe z linii RS, pod którego maskę trafiła jednostka R5 2.5 TFSI znana m.in. z Audi RS3. Auto przeszło także dużo modyfikacji obejmujących zawieszenie czy rozkład masy.
Aktualna edycja Audi Q3 zadebiutowała w lipcu 2018 roku. Auto zostało zaktualizowane do standardów stylistycznych Audi i przyjęło raczej ewolucyjny kierunek zmian. Pojawiła się nowa deska rozdzielcza z typową dla marki kierownicą czy też duży ekran na konsoli centralnej. We wrześniu 2019 roku stworzono także odmianę RS Q3.
Audi Q3 – dane techniczne
Audi Q3 to kompaktowy SUV długi na 4484 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2680 milimetrów. Szerokość auta wynosi 1856 milimetrów, a wysokość sięga 1616 milimetrów. Masa własna to około półtorej tony. Ładowność bagażnika wynosi z kolei 530 litrów.
Audi Q3 – gama silnikowa
Podstawowy silnik to benzynowa jednostka 1.5 TFSI o mocy 150 koni mechanicznych. Jej moment obrotowy to 250 niutonometrów. Samochody osobowe są też sprzedawane ze zelektryfikowaną wersją tej jednostki, która jest miękką hybrydą. Z oznaczeniem 35 spotykany jest także z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 150 koni mechanicznych. Jej moment obrotowy wynosi 360 niutonometrów.
Kolejne silniki mają już oznaczenie 40. Należy do nich jednostka 2.0 TDI o mocy 200 koni mechanicznych, który generuje 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Alternatywą jest także silnik 2.0 TFSI generujący 190 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 250 niutonometrów.
Topowe jednostki, w które wyposażone są samochody z modelu Q3 są oznaczane liczbą 45. Jedna z nich to silnik 2.0 TFSI o mocy 230 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym rzędu 350 niutonometrów. Jest to jednocześnie najszybsza jednostka w standardowym Audi Q3. Dostępna jest także jednostka hybrydowa 45 TFSI e, czyli silnik 1.4 TFSI o łącznej mocy 245 koni mechanicznych. Moment obrotowy systemu to 400 niutonometrów. Audi RS Q3 jest z kolei zasilane przez silnik R5 2.5 TFSI generujący aż 400 koni mechanicznych i 480 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 4.5 sekundy.