Opis modelu Audi Q3
Audi Q3 I
Audi Q3 I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2011 roku. Zapowiedź tego modelu pojawiła się jednak już 4 lata wcześniej, w czasie odbywających się wówczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Pierwsza generacja Audi Q3 bazowała na płycie podłogowej Volkswagena Group A5 Platform. Samochód jest dostępny w dwóch wersjach silnika R4 2.0 TFSI (170 oraz 211 KM) i dwoma 2.0 TDI (140 oraz 177 KM). Moc na oś przednią lub obie osie jest przenoszona przez 6 — biegową, automatyczną skrzynię biegów lub 7 — biegową S — Tronic.
Na rynku dostępna jest także sportowa wersja wspomnianego powyżej modelu. Mowa tu to RS Q3 produkowanej przez Quattro GmbH, której specjalizacją są samochody wyczynowe i sportowe. Auto zadebiutowało na rynku w 2013 roku. Posiada ono silnik R5 2.5 TFSI o mocy 360 KM, który osiąga moment obrotowy na poziomie 465 Nm. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w przeciągu 5,5 s. Średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi w przypadku tego modelu 8,8 l. Aby ułatwić prowadzenie Audi RS Q3, zawieszenie zostało obniżone o 25 mm. W celu lepszego rozłożenia masy, akumulator umieszczono w przestrzeni bagażowej. Oprócz tego, zastosowany został wzmocniony układ hamulcowy pod postacią wentylowanych, nawiercanych tarczy z przodu i większych z tyłu auta. Na uwagę zasługują tutaj również 19 — lub 20 — calowe, aluminiowe felgi, akcenty wykonane ze szczotkowanego aluminium, aerodynamiczne wstawki, czarny grill w pasie przednim, niewielkich rozmiarów dyfuzor w tylnej części i owalna końcówka układu wydechowego
Pod koniec 2014 roku, Audi Q3 I przeszło gruntowny lifting. Objął on między innymi poszerzenie dostępnych wersji silnika. Od tego momentu, kierowcy do wyboru mieli 6 jednostek o pojemności 1,4 oraz 2 l i mocy między 120 KM do 220 KM. W trzech 4 — cylindrowych silnikach TFSI oraz 3 jednostkach TDI Clean Diesel została zwiększona moc, przy jednoczesnym spalaniu mniejszej ilości paliwa i obniżonej o 17% emisji dwutlenku węgla (2 ostatnie to zasługa wykorzystania innowacyjnej technologii cylindrów odłączanych na żądanie). Każda z jednostek napędowych przyjęła postać silnika z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, który spełniał europejski standard emisji spalin Euro 6.
Audi Q3 II
Druga generacja Audi Q3 ujrzała światło dzienne w 2018 roku. Samochód przeszedł znaczące zmiany, przy jednoczesnym zachowaniu klasycznych proporcji modelu z 2011 roku. Tym, co go wyróżnia jest duży, sześciokątny grill, tylne lampy o kształcie wielokąta oraz reflektory z charakterystycznymi łezkami. Na uwagę zasługuje tu także deska rozdzielcza z dużym ekranem umieszczonym w konsoli centralnej oraz klasyczny panel służący do sterowania klimatyzacją i radiem składający się z przycisków.
We wrześniu 2019 roku miała miejsce premiera modelu Audi RS Q3. Elementami wyróżniającymi ten samochód były obszerne wloty powietrza, przemodelowane zderzaki, lakiery w kontrastowych barwach oraz czarny wzór atrapy chłodnicy. Jeżeli chodzi o parametry techniczne, auto jest wyposażone w 2,5 — litrowy, 5 — cylindrowy silnik benzynowy o mocy 400 KM. Od 0 do 100 km/h rozpędza się on w 4,5 s. Silnik jest dostępny w następujących wersjach: R4 1.4l, TSI, R4 1.5l, TSI, R4 2.0l, TFSI, R5 2.5l, TFSI oraz R4 2.0 l TDI.
Warto wspomnieć tutaj także o Audi Q3 Sportback. Samochód ten został udostępniony do sprzedaży w 2019 roku. Od opisanego powyżej modelu Q3 różni się on między innymi wysokością nadwozia, które opada nieco niżej, obniżając się w stronę krańca trójbryłowego nadwozia. Jego cechą charakterystyczną jest także klapa bagażnika położona pod dużym kątem.
Godną polecenia wersją Audi jest również RS Q3 Sportback. Cechami charakterystycznymi tego modelu są nakładki na progi, wloty powietrza w przednim zderzaku oraz duże alufelgi wyposażone w sportowe ogumienie. Auto posiada 5 — cylindrowy silnik 2.5 TFSI o mocy 400 KM, który osiąga moment obrotowy na poziomie 480 Nm.